A Telenor Jövőkutató Szimpóziuma médiakonferenciát szervezett. A rendezvényre a törökbálinti Telenor Házban került sor ez év tavaszán. A szakma legjobbaitól tudhattták meg a résztvevők a jelenlegi innovációs megoldások várható hatásait a jövőbeni telekommunikációs eszközökre.
Miképpen alakulnak a fogyasztói szokások a jövőben?
Hogyan befolyásolják az új technológiák és az új felületek a zeneipart, a televíziózást és a filmbizniszt?
Piotr Kabaj, a Warner Music kelet-európai részlegétől kifejtette véleményét a zeneiparban végbemenő változásokról. A fizikai hanghordozók elavultak, egyre csökken az eladott mennyiség. Meglepő módon azonban a bakelit lemeznek újra felfelé ível a karrierje. Exkluzív és menő feltenni egy bakelit lemezt, ami az útjába állhat az az, hogy az alapanyagot gyártó vállalatok megszűnőben vannak. A zenei streamoldalak egyre nagyobb teret kapnak, főként szülőföldjükön a skandináv térségben. Érdekesség, hogy a hivatalos Spotify és az illegális tartalmáról híres Pirate Bay is itt a legnépszerűbb. Az angolszász országokban inkább a letöltések élveznek előnyt a streamoldalakkal szemben. A kettő között az a különbség, hogy a streamelésnél nem kell letöltenünk saját gépünkre a zeneszámokat, de meghallgathatóak. Az ingyenes verzióknál általában bőven kapunk a reklámanyagból is, viszont az előfizetők korlátlanul élvezhetik a szolgáltatást.
A leggyorsabban fejlődő platformok továbbra is a Youtube és a Shazam, viszont az úttörőnek számító Apple 2010 óta stagnál a piacon. Kabaj szerint azokban a fejlesztésekben van a jövő, amelyek felismerik, hogy az egyre általánosabbá váló állandó internetkapcsolatra kell építeni. A magyarországi piac nagysága elenyésző, a technológiai fejlődés mégis szükségessé teszi a kelet-európai terjeszkedést is.
Bartosz Witak (Viacom) szerint kiváltképp fontos alkalmazkodni a változó fogyasztói szokásokhoz. A „Szupermost“ (supernow) generáció új kihívásokat jelent a tartalomszolgáltatóknak. Az 1993-2003 születettek csoportja már tartalomfogyasztás közben jóval gyakrabban vágynak arra, hogy megosszák az élményt társaikkal mint az előző generációk. Ennek egyik magyarázata, hogy a fórumozás, közösségi oldalak világában nőttek fel. Példaként kiemelte a külföldön már hódító Netflix-et, amelynek legfőbb előnye, hogy bármilyen videólejátszásra alkalmas platformról nézhető és letölthető. A sorozatokat is igyekeznek tömbösíteni, így lehetővé válik, hogy akár egyszerre megnézhető lesz az egész évad. (pélaként említhetjük a House of Cards politikai thrillersorozatot, melyet még maga Barack Obama is végignézett).
A hordozható eszközök kínálata is folyamatosan bővül. Jelenleg a tablet és az okostelefon a legelterjedtebb, de az USA-ban már hódít a Google szemüveg, valamint az Android-os karóra. Valószínűleg az „okosautók“ jelentik a jövőt. A Volvo már elő is rukkolt az új szériájával, ahol beépítettek online aplikációkat is (zenei oldalak elérése stb.).
Dirk Gerkens (RTL Klub) és Simon Zsolt (TV2) a két legnagyobb hazai televíziós csatorna aggódik a televíziózás jövőjét illetőleg. Bár a hazai tévénézők száma még mindig növekszik, és a televíziózás viszonylag magas színvonalú Magyarországon, azonban egyre elavultabbnak számít ez a technológia. Megoldást jelenthetne a késleltetett vagy felvett adások szorgalmazása. Új marketinglehetőség van a telefonokban, hisz egyidejűleg több felületen is aktív lehet a fogyasztó. Nagy gondot jelent, hogy a tévécsatornák iránt kicsi az elköteleződés, márkahűség inkább csak a modernebb szolgáltatók irányában van mint például a Youtube.
Paksi Julianna
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
Források:
http://index.hu/kultur/media/2014/04/19/mediakonferencia/
http://www.telenor.hu/sajto/sajtokozlemenyek/872
Utolsó kommentek